Hvis du giver lidt af dig selv til dine følgere, kan du skabe enorm synlighed for din virksomhed. Især hos ledere er der et kæmpe uforløst digitalt potentiale, fortæller ekspert.
Af Grith Okholm Skaarup
Klik-klik-klik. Fingrene løber hen over tastaturet. “Det har været en møguge, men hvor har jeg lært meget,” skriver du. På skærmen falder bogstaverne i rækker og danner ord i takt med, at de sorte firkanter foran dig bliver trykket ned til den velkendte lyd. Klik-klik-klik. Teksten begynder at tage form. Først ligner det en personlig hilsen, men snart er teksten færdig, pointerne er samlet, og kommunikationsstrategien er på plads. Klik-klik-klik og ‘opslå’.
Siden vi fik adgang til internettet, og de sociale medier begyndte at tage form, har vores kommunikationsformer ændret sig markant. Og især inden for virksomhedskommunikation er der sket et paradigmeskift. For det er nok de færreste, der kan se sig fri fra selfies og beretninger fra den coorporative slagmark, når der scrolles på blandt andet Instagram, Facebook og LinkedIn.
Nu er det ikke længere kun den PR-ansvarlige, der kan skabe synlighed og omtale. Det kan chefen for bestyrelsen, afdelingslederen, studentermedhjælperen og kantinemedarbejderen også.
Demokratisk kommunikation
De personlige-professionelle indlæg skaber en enorm synlighed for virksomheder og privatpersoner, da de både kan deles, kommenteres og likes. Og så sker det alt sammen uden om traditionelle medier, journalister og reklamebureauer, hvor tingene måske går for langsomt, eller netværket blandt Tordenskjolds soldater ikke er tilstrækkeligt strategisk etableret, eller med historier som traditionelle medier måske slet ikke ville tage op. Med andre ord kan man få lov til at være sit eget lille medie, der kan fortælle de historier.
Det er en enormt effektfuld strategi for virksomheder. Og vi vil fremover se endnu mere virksomhedskommunikation, som er drevet demokratisk sammen med medarbejdere og virksomhedens nøglepersoner, og som i dag bærer labels som Employee Advocacy, Thought leaders eller ambassadørkorps.
Men der kommer til at være dilemmaer. For det at agere ambassadør for sin arbejdsplads - uanset om man er leder, CEO eller medarbejder på første måned - kan være svært, hvis man ikke har de rigtige værktøjer eller ved, hvordan man sætter de digitale aftryk, der mærkes rigtige og autentiske for en. For det er netop det, de skal. Ud når der er noget på hjerte, der har værdi for andre. “Man skal lige finde sit ‘public self’, fordi man pludselig bliver en offentlig person, når man siger noget i det digitale offentlige rum. Men hvis man giver en lille skive af sig selv, så kommer man rigtig langt. For vi vil hellere høre fra et menneske end fra et logo". Sådan beskriver digital ekspert Katrine Emme Thielke det i vores samtale om netop demokratiske og digitale kommunikationsformer i podcasten Aftryk, episode 3: Når mennesker er medier.
“Man skal lige finde sit ‘public self’, fordi man pludselig bliver en offentlig person, når man siger noget i det digitale offentlige rum. Men hvis man giver en lille skive af sig selv, så kommer man rigtig langt. For vi vil hellere høre fra et menneske end fra et logo." - Katrine Emme Thielke
Et uforløst potentiale
Katrine Emme Thielke underviser i strategisk kommunikation på Københavns Universitet og på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, og hun mener, at der stadig er et enormt uforløst potentiale for danske virksomheder, når det kommer til demokratisk kommunikation digitalt.
“Der er måske kun en fjerde- eller en femtedel af ledere og personer i andre nøglepositioner i danske virksomheder, der har taget deres personlige profil i brug til kommunikation - og det er et kæmpe uforløst potentiale. For der er altså meget at hente der,” siger hun.
Så hvis I har jokket i spinaten, og jeres kunder er helt stille, så skal I simpelthen blive bange, for så har de opgivet. Så tror de ikke, at I kan reddes. De tror ikke, at I kan forbedre jer. Så, så længe de tæver på jer, så er der håb” - Katrine Emme Thielke
Hvis man skulle være bange for, at ens virksomhed skulle få overkritiske internettrolde i kommentarsporet, har Katrine Emme Thielke, der også er forfatter til flere bøger om internetadfærd og trolling også en opløftende nyhed:
“Kritikken er jo tit et udtryk for et meget stort engagement. Så hvis I har jokket i spinaten, og jeres kunder er helt stille, så skal I simpelthen blive bange, for så har de opgivet. Så tror de ikke, at I kan reddes. De tror ikke, at I kan forbedre jer. Så, så længe de tæver på jer, så er der håb”.
I podcasten snakker vi også mere om demokratisk kommunikation og bekæmpelse af internettrolde med menneskelig onlineadfærd og digital dannelse.
Se Aftryk med Katrine Emme Thielke - Når mennesker er medier
AFTRYK i digital dannelse, demokratisk kommunikation og jagten på internettroldene
MØD MEDMENNESKET Katrine Emme Thielke i en samtale om at sætte aftryk i de demokratiske og digitale kommunikationsformer, vi som samfund, virksomheder og individer kan bruge til at generere både bedre og mere samskabende kommunikation.
For at høre nogle af de mange gode råd til den effektfulde personlige-professionelle profil kan du høre podcasten Aftryk lige her.
Aktuelle og skræddersyede oplæg til dig
Vil du være klogere på menneskelige behov i den teknologiske tidsalder? Så kan du også booke andre aktuelle og skræddersyede foredrag og workshops med stifter af Humtech Grith Okholm Skaarup her eller finde alle ydelser samlet her.
Vil du være Thought Leader og sætte mere bevidste aftryk?
Noget af det vi som virksomheder og ledere kan gøre er at arbejde strategisk med Thought Leadership og Employee Advocacy eller ambassadørskab. Humtech arbejder strategisk med disse områder i både rådgivning 1:1 af ledere, konceptudvikling, workshops og foredrag. Du kan booke workshoppen Sæt aftryk med fokus på Thought Leadership og bevægelsen mod Thoughtful Leadership. Du kan også booke en 1:1-session, hvor vi identificerer og kortlægger dit strategiske og autentiske lederskab, så du kan skabe større position og eksponering som leder eller specialist.
Vil du læse eller bidrage til det digitale medie Humtech Impact?
Humtech Impact er journalistik om menneskelige behov i en teknologisk tidsalder - formidlet i tekst, billeder, audio og video. Humtech Impact er skabt af kommunikatører og journalister ved Humtech.
CO-Lab og bidrag
Det digitale medie Humtech Impact bringer også gæsteindlæg inden for det redaktionelle område eksistens, teknologi, lederskab, arbejdsliv og livsdesign. Artikelbidrag, lyd eller video kan sendes sammen med kontaktinfo og portrætfoto via bidragsformularen her.