Det kræver dedikation at omlægge verden, så den sætter medmenneskelighed forrest og sætter positive aftryk for næsten. Men vi behøver ikke lægge alle mål om produktivitet og effektivitet på hylden.
Af Grith Okholm Skaarup
Vi kan ikke komme udenom, at en stor del af samtalerne omkring vores virksomheder handler om de grønne eller røde tal på bundlinjen. Hvordan vækster vi? Kan vi effektivisere vores produktion? Og hvordan skaber vi mere værdi for virksomheden selv?
Men hvad nu hvis vi vendte modellen om, og i stedet spurgte: Hvordan sætter vores virksomhed det bedst mulige aftryk i verden for andre? For som verden ser ud nu, så kalder vores udfordringer på løsninger med et formål - og her kan virksomheder godt skabe værdi med udgangspunkt i større bevidsthed om, hvor de sætter aftryk.
Flere og flere virksomheder har erkendt, at det er strategi, der også gør godt på bundlinjen og appellerer til både medarbejdere, kunder og stakeholders. Det er fx. det danske tøjmærke Lakor, der har kollektioner med plast, der ellers ville blive efterladt i verdenshavene eller Samphire Neuroscience, der med ny sundhedsteknologi skaber løsninger for et overset område og tabu som kvinders menstruationssmerter. Eller Dansk Design Center, der giver deres ansatte mulighed for at ændre arbejdsområde en gang om året, så det gode arbejdsliv forbliver i fokus. De giver endda deres ledere mulighed for at fralægge sig titlen som leder efter et år, hvis de ikke selv mener, at det er i den rolle, de trives i.
Øget menneskelig bevidsthed
Missionen for disse virksomheder er klar: deres aftryk skal være positivt og mærkbart for medmennesket.
De har kigget på vores fælles verden, set et problem og forsøgt at ændre det til det bedre - samtidig med at deres mål er væskt og grønne tal. Men det er ikke der, visionen er startet. Man kan kalde det, som de tre firmaer og deres missioner udviser, for en øget menneskelig bevidsthed.
Et begreb vi i den grad har brug for i dag, hvor teknologiens udvikling, klimaets svedetur og de kloge problemknusere aldrig får en pause.
“På de helt store linjer er vi ved at skabe et samfund, der er bedre, fordi vi har et andet niveau af bevidsthed. Og her er det relevant at spørge sig selv, hvilket organisationsdesign understøtter arbejdet med en højere menneskelig bevidsthed?” - Christian Bason
Vi har så længe, som vi kan huske, skulle tage stilling til, hvordan vores verden udvikler sig - og vi har hele tiden skullet beslutte os for, hvilket aftryk vi vil sætte fremadrettet. Skal vi lade stå til? Eller skal vi sætte medmenneskelige aftryk?
Præcis det snakkede jeg med Ph.d. Christian Bason, om i min podcastserie Aftryk. Her kom vi ind på de historiske beslutninger, vi kollektivt har taget i fortiden. Blandt andet, at vi ikke vil slå vores børn, at mennesker af samme køn sagtens kan skabe en familie sammen, og at man gerne må indrømme, at titlen som leder ikke var drømmen alligevel: “På de helt store linjer er vi ved at skabe et samfund, der er bedre, fordi vi har et andet niveau af bevidsthed. Og her er det relevant at spørge sig selv, hvilket organisationsdesign understøtter arbejdet med en højere menneskelig bevidsthed?”, siger Christian Bason.
Så lad mig give spørgsmålet videre: Hvad vil du og din virksomhed gøre for at øge jeres egen menneskelige bevidsthed og samtidig se grønne tal på bundlinjen?
Måske kan I finde inspiration i min samtale med Christian Bason her på Humtech.dk eller der hvor du lytter til podcast. Find episoden fra Aftryk her.
Se Aftryk 03: Christian Bason - Design af fremtidens organisation.
I AFTRYK om selvledelse og fremtidens organisationsdesign .
MØD MEDMENNESKET Christian Bason i en samtale om at sætte aftryk gennem design som skaberkraft.
Om hvordan vi designer fremtidens organisationer og tværgående samarbejder. Om selv at prøve kræfter med selvledelse og formåls- og fællesdrevet virksomhed - gennem en radikal demokratisering af egen organisation og ledelse ud fra et fælles menneskesyn.
Aktuelle og skræddersyede oplæg til dig
Vil du være klogere på menneskelige behov i den teknologiske tidsalder? Så kan du booke aktuelle og skræddersyede foredrag og workshops med stifter af Humtech Grith Okholm Skaarup her eller finde alle ydelser samlet her.
Vil du læse eller bidrage til det digitale medie Humtech Impact?
Humtech Impact er journalistik om menneskelige behov i en teknologisk tidsalder - formidlet i tekst, billeder, audio og video og skabt af kommunikatører og journalister ved Humtech.
CO-Lab og bidrag
Det digitale medie Humtech Impact bringer også gæsteindlæg inden for det redaktionelle område eksistens, teknologi, lederskab, arbejdsliv og livsdesign. Artikelbidrag, lyd eller video kan sendes sammen med kontaktinfo og portrætfoto via bidragsformularen her.